Autor |
Wiadomość |
Merol260SE
mechanik i diagnosta
Dołączył: 10 Mar 2013 Posty: 1895 Skąd: Białystok |
|
Miernik AFR |
|
Większość z was widząc dziwny skrót z pochodzący z języka angielskiego uzna go za satanistyczny skrót lub co najgorsze pomyśli w duchu co ten Merol znów wymyślił. Skrót AFR pochodzi od Air–fuel ratio, w dosłownym tłumaczeniu jest to stosunek powietrza do paliwa. Stosunek paliwa do powietrza obliczany poprzez pomiar zawartości tlenu w spalinach.
Stosunek ten określa ilość jednostek wagowych powietrza przypadających na określoną ilość jednostek wagowych paliwa.
W silnikach teoretycznie idealny stosunek to 14,7:1, co oznacza, że na 14,7 jednostek wagowych powietrza potrzeba 1 jednostkę wagową paliwa. Mieszanka o takim składzie ulegnie całkowitemu spaleniu, więc teoretycznie będzie to najbardziej efektywne jej wykorzystanie. Przy takim składzie mieszanki powstaje także najmniej zanieczyszczeń. Jednak przy stechiometrycznym składzie mieszanki silnik nie wytwarza najwyższej mocy, nie jest też najbardziej ekonomiczny! Dla wytworzenia najwyższej mocy optymalny skład mieszanki wynosi 12,5-13:1 dla silników wolnossących oraz 11-12:1 dla silników z turbodoładowaniem, z kolei zużycie paliwa jest najniższe przy stosunku masy powietrza do masy paliwa wynoszącym ok. 15,4:1. Podane tu wartości odnoszą się do mieszanki, w której paliwem jest benzyna bezołowiowa o liczbie oktanowej 95-98. W przypadku innych paliw odpowiednie wartości AFR będą inne, np. dla gazu LPG skład stechiometryczny to 9,5:1.
Specjalnie podam taką analogię iż 12.5 do 13.3:1 dla λ od 0.850 do 0.901 (pamiętam odczyt Tomka dla jego 560 gdzie lambda wynosiła 0,94...auto miało osiągi ale kosztem spalania). Podane wartości dotyczą składu mieszanki dla najwyższej mocy silnika. Podałem wartość lambda gdyż miernik AFR to nic innego jak tańszy odpowiednik analizatora spalin.
Jeżeli nie mamy pod ręką analizatora spalin można wykorzystać miernik AFR do strojenia silnika. Tutaj mamy pole do popisu, od silnika gaźnikowego, przez K i KE Jetronic to modyfikowania mapy wtrysku dla EFI (również diesla) po regulację silników zasilanych LPG. Oczywiście jak każda aparatura pomiarowa dobry miernik AFR kosztuje tak 800 -900 złotych gdzie większość tej kwoty jest przeznaczona na zakup sondy lambda szerokopasmowej. Można mieć tańszą wersję zarówno diodową jak i wskazówkową, którą zamontujemy w kabinie...jednak nie będzie ona dawała precyzyjnego odczytu.
Teraz kilka wykresików żeby było kolorowo []
Wykres dla silników wolnossących.
Wykres prawdopodobnie dla silników z doładowanie (opisu nie znalazłem).
Wykres składu spalin, czyli ekologia z podanym AFR.
Tabelka z danymi lambda dla różnych paliw dla silników wolnossących.
AFR dla silnika zasilanego LPG.
Przykładowy schemat takiego miernika.
Źródła:
http://www.godula.pl/?page=article&kat=art&option=det&artid=39
http://www.alfaclub.pl/pomocnik-tunera-afr.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Air%E2%80%93fuel_ratio
Oraz własna wiedza
_________________ Naprawy W126: http://www.mercklinika.pl/
Profil facebook: https://www.facebook.com/pages/Merc-Klinika/1605686119711677
Ostatnio zmieniony przez Merol260SE dnia Czw Gru 18, 2014 19:23, w całości zmieniany 3 razy |
|
Sro Gru 17, 2014 22:28 |
|
|
Reklama
|
|
Sro Gru 17, 2014 22:28 |
|
|
Nemo
Administrator
Dołączył: 21 Maj 2010 Posty: 5668 Skąd: Koszalin |
|
|
|
Czy to oznacza, że jeśli moja Lambda wynosi 1,025 i jest jeszcze na czerwonym polu to jeśli ją ustawię na 0,98 tzn przesunę na pole zielone to silnik będzie bardziej wydajnie pracował?
_________________ Nie udzielam porad na PW. Od tego są odpowiednie forumowe Działy.
Pamiętaj! Gdy jeździsz szybko, później będą Cię wolno nieśli.
Szczęście jest na świecie jedyną rzeczą, która się mnoży kiedy ją dzielisz.
Ostatnio zmieniony przez Nemo dnia Pią Sty 23, 2015 11:08, w całości zmieniany 1 raz |
|
Czw Gru 18, 2014 13:53 |
|
|
Merol260SE
mechanik i diagnosta
Dołączył: 10 Mar 2013 Posty: 1895 Skąd: Białystok |
|
|
Czw Gru 18, 2014 14:38 |
|
|
wiesław 62
poziom 3
Dołączył: 08 Mar 2014 Posty: 150 Skąd: Kołobrzeg |
|
|
|
Merol 260 bardzo ładnie w przystępny sposób wyjaśniłeś temat AFR-u.
Zaletą odczytu AFR-u jest szybkość odczytu w czasie rzeczywistym i możliwość jego zapisu do dalszej analizie po wykonanym teście. W połączeniu z zapisem prędkości silnika jest to bardzo dobra baza do przemyśleń nad wprowadzanymi zmianami.
Ponad to można mieć własną stację diagnostyczną na stałe zamontowany w aucie.
Zabawa stosunkiem powietrza i paliwa nie jest dla laika bez sprzętu i wiedzy, dlatego lepiej "magiczną śrubką" się nie bawić.
Skutki takiej zabawy mogą być kosztowne, od nadmiernego zużycia paliwa po remont głowicy.
Warto jednak wiedzieć coś o tym temacie choć w stopniu podstawowym, np. co powoduje wzrost ciśnienia wewnątrz komory spalania, a co ma wpływ na wzrost temperatury spalin.
|
|
Czw Gru 18, 2014 23:35 |
|
|
Merol260SE
mechanik i diagnosta
Dołączył: 10 Mar 2013 Posty: 1895 Skąd: Białystok |
|
|
|
|
|
....
Zabawa stosunkiem powietrza i paliwa nie jest dla laika bez sprzętu i wiedzy, dlatego lepiej "magiczną śrubką" się nie bawić.
Skutki takiej zabawy mogą być kosztowne, od nadmiernego zużycia paliwa po remont głowicy.
Warto jednak wiedzieć coś o tym temacie choć w stopniu podstawowym, np. co powoduje wzrost ciśnienia wewnątrz komory spalania, a co ma wpływ na wzrost temperatury spalin. |
Przepraszam że tak wyrwałem z kontekstu wypowiedzi ale to powinno być jako puenta tego całego opisu
_________________ Naprawy W126: http://www.mercklinika.pl/
Profil facebook: https://www.facebook.com/pages/Merc-Klinika/1605686119711677 |
|
Czw Gru 18, 2014 23:40 |
|
|
Nemo
Administrator
Dołączył: 21 Maj 2010 Posty: 5668 Skąd: Koszalin |
|
|
|
|
|
Będziesz miał większą moc kosztem większego spalania |
no i chyba troszkę lepiej chłodzony silnik?
_________________ Nie udzielam porad na PW. Od tego są odpowiednie forumowe Działy.
Pamiętaj! Gdy jeździsz szybko, później będą Cię wolno nieśli.
Szczęście jest na świecie jedyną rzeczą, która się mnoży kiedy ją dzielisz. |
|
Sob Sty 03, 2015 14:14 |
|
|
Reklama
|
|
Sob Sty 03, 2015 14:14 |
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|