Forum Ogólnopolskie Forum Mercedes W126  Strona Główna
POMOC Rejestracja SzukajFAQ Zaloguj
Miernik AFR

 
Odpowiedz do tematu    Forum Ogólnopolskie Forum Mercedes W126 Strona Główna » Regulacja i diagnoza silnika Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Miernik AFR
Autor Wiadomość
Merol260SE
mechanik i diagnosta
mechanik i diagnosta


Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 1895
Skąd: Białystok

Post Miernik AFR Odpowiedz z cytatem
Większość z was widząc dziwny skrót z pochodzący z języka angielskiego uzna go za satanistyczny skrót lub co najgorsze pomyśli w duchu co ten Merol znów wymyślił. Skrót AFR pochodzi od Air–fuel ratio, w dosłownym tłumaczeniu jest to stosunek powietrza do paliwa. Stosunek paliwa do powietrza obliczany poprzez pomiar zawartości tlenu w spalinach.

Stosunek ten określa ilość jednostek wagowych powietrza przypadających na określoną ilość jednostek wagowych paliwa.

W silnikach teoretycznie idealny stosunek to 14,7:1, co oznacza, że na 14,7 jednostek wagowych powietrza potrzeba 1 jednostkę wagową paliwa. Mieszanka o takim składzie ulegnie całkowitemu spaleniu, więc teoretycznie będzie to najbardziej efektywne jej wykorzystanie. Przy takim składzie mieszanki powstaje także najmniej zanieczyszczeń. Jednak przy stechiometrycznym składzie mieszanki silnik nie wytwarza najwyższej mocy, nie jest też najbardziej ekonomiczny! Dla wytworzenia najwyższej mocy optymalny skład mieszanki wynosi 12,5-13:1 dla silników wolnossących oraz 11-12:1 dla silników z turbodoładowaniem, z kolei zużycie paliwa jest najniższe przy stosunku masy powietrza do masy paliwa wynoszącym ok. 15,4:1. Podane tu wartości odnoszą się do mieszanki, w której paliwem jest benzyna bezołowiowa o liczbie oktanowej 95-98. W przypadku innych paliw odpowiednie wartości AFR będą inne, np. dla gazu LPG skład stechiometryczny to 9,5:1.

Specjalnie podam taką analogię iż 12.5 do 13.3:1 dla λ od 0.850 do 0.901 (pamiętam odczyt Tomka dla jego 560 gdzie lambda wynosiła 0,94...auto miało osiągi ale kosztem spalania). Podane wartości dotyczą składu mieszanki dla najwyższej mocy silnika. Podałem wartość lambda gdyż miernik AFR to nic innego jak tańszy odpowiednik analizatora spalin.

Jeżeli nie mamy pod ręką analizatora spalin można wykorzystać miernik AFR do strojenia silnika. Tutaj mamy pole do popisu, od silnika gaźnikowego, przez K i KE Jetronic to modyfikowania mapy wtrysku dla EFI (również diesla) po regulację silników zasilanych LPG. Oczywiście jak każda aparatura pomiarowa dobry miernik AFR kosztuje tak 800 -900 złotych gdzie większość tej kwoty jest przeznaczona na zakup sondy lambda szerokopasmowej. Można mieć tańszą wersję zarówno diodową jak i wskazówkową, którą zamontujemy w kabinie...jednak nie będzie ona dawała precyzyjnego odczytu.

Teraz kilka wykresików żeby było kolorowo [Very Happy]



Wykres dla silników wolnossących.



Wykres prawdopodobnie dla silników z doładowanie (opisu nie znalazłem).



Wykres składu spalin, czyli ekologia z podanym AFR.



Tabelka z danymi lambda dla różnych paliw dla silników wolnossących.


AFR dla silnika zasilanego LPG.



Przykładowy schemat takiego miernika.

Źródła:

http://www.godula.pl/?page=article&kat=art&option=det&artid=39

http://www.alfaclub.pl/pomocnik-tunera-afr.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Air%E2%80%93fuel_ratio

Oraz własna wiedza Wink

_________________
Naprawy W126: http://www.mercklinika.pl/
Profil facebook: https://www.facebook.com/pages/Merc-Klinika/1605686119711677

Ostatnio zmieniony przez Merol260SE dnia Czw Gru 18, 2014 19:23, w całości zmieniany 3 razy
Sro Gru 17, 2014 22:28 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Reklama







Sro Gru 17, 2014 22:28
Nemo
Administrator
Administrator


Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 5668
Skąd: Koszalin

Post Odpowiedz z cytatem
Czy to oznacza, że jeśli moja Lambda wynosi 1,025 i jest jeszcze na czerwonym polu to jeśli ją ustawię na 0,98 tzn przesunę na pole zielone to silnik będzie bardziej wydajnie pracował?

_________________
Nie udzielam porad na PW. Od tego są odpowiednie forumowe Działy.
Pamiętaj! Gdy jeździsz szybko, później będą Cię wolno nieśli.
Szczęście jest na świecie jedyną rzeczą, która się mnoży kiedy ją dzielisz.

Ostatnio zmieniony przez Nemo dnia Pią Sty 23, 2015 11:08, w całości zmieniany 1 raz
Czw Gru 18, 2014 13:53 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Merol260SE
mechanik i diagnosta
mechanik i diagnosta


Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 1895
Skąd: Białystok

Post Odpowiedz z cytatem
Będziesz miał większą moc kosztem większego spalania Wink

_________________
Naprawy W126: http://www.mercklinika.pl/
Profil facebook: https://www.facebook.com/pages/Merc-Klinika/1605686119711677
Czw Gru 18, 2014 14:38 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
wiesław 62
poziom 3
poziom 3


Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 150
Skąd: Kołobrzeg

Post Odpowiedz z cytatem
Merol 260 bardzo ładnie w przystępny sposób wyjaśniłeś temat AFR-u.
Zaletą odczytu AFR-u jest szybkość odczytu w czasie rzeczywistym i możliwość jego zapisu do dalszej analizie po wykonanym teście. W połączeniu z zapisem prędkości silnika jest to bardzo dobra baza do przemyśleń nad wprowadzanymi zmianami.
Ponad to można mieć własną stację diagnostyczną na stałe zamontowany w aucie.

Zabawa stosunkiem powietrza i paliwa nie jest dla laika bez sprzętu i wiedzy, dlatego lepiej "magiczną śrubką" się nie bawić.
Skutki takiej zabawy mogą być kosztowne, od nadmiernego zużycia paliwa po remont głowicy.
Warto jednak wiedzieć coś o tym temacie choć w stopniu podstawowym, np. co powoduje wzrost ciśnienia wewnątrz komory spalania, a co ma wpływ na wzrost temperatury spalin.
Czw Gru 18, 2014 23:35 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Merol260SE
mechanik i diagnosta
mechanik i diagnosta


Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 1895
Skąd: Białystok

Post Odpowiedz z cytatem
wiesław 62 napisał:
....
Zabawa stosunkiem powietrza i paliwa nie jest dla laika bez sprzętu i wiedzy, dlatego lepiej "magiczną śrubką" się nie bawić.
Skutki takiej zabawy mogą być kosztowne, od nadmiernego zużycia paliwa po remont głowicy.
Warto jednak wiedzieć coś o tym temacie choć w stopniu podstawowym, np. co powoduje wzrost ciśnienia wewnątrz komory spalania, a co ma wpływ na wzrost temperatury spalin.

Przepraszam że tak wyrwałem z kontekstu wypowiedzi ale to powinno być jako puenta tego całego opisu Wink

_________________
Naprawy W126: http://www.mercklinika.pl/
Profil facebook: https://www.facebook.com/pages/Merc-Klinika/1605686119711677
Czw Gru 18, 2014 23:40 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Nemo
Administrator
Administrator


Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 5668
Skąd: Koszalin

Post Odpowiedz z cytatem
Merol260SE napisał:
Będziesz miał większą moc kosztem większego spalania Wink

no i chyba troszkę lepiej chłodzony silnik?

_________________
Nie udzielam porad na PW. Od tego są odpowiednie forumowe Działy.
Pamiętaj! Gdy jeździsz szybko, później będą Cię wolno nieśli.
Szczęście jest na świecie jedyną rzeczą, która się mnoży kiedy ją dzielisz.
Sob Sty 03, 2015 14:14 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama







Sob Sty 03, 2015 14:14
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum Ogólnopolskie Forum Mercedes W126 Strona Główna » Regulacja i diagnoza silnika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Ogólnopolskie Forum Mercedes W126   

To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Design by Vjacheslav Trushkin / Easy Tutorials (Photoshop Tutorials)